onsdag 20 november 2013

Selfie..? Känns som en gammal grej.

Det där med Selfie hittade jag en rolig LÄNK till idag och det där kortet i rymden slår ju ut mina grejor med råge. 
Men det där med "selfie" känns ju som en gammal grej.
Det där har jag redan praktiserat i många år.

Foto: Jag själv

Vet man inte vad det där hipster-ordet betyder så kan man lätt uppdatera sig på denna Länken.

Så sent som igår frågade den här mannen om bilder på sig själv från diverse olika ställen och efter några minuter hade jag rafsat ihop ett hundratal på honom. Dock ej selfies men ändå.

Selfie är ju en del av hela grejen när man arbetar och av någon outgrundlig anledning har mina selfies dominerats av diverse fotbollsarenor.
Jag har nog bjudit på en del av de här förut men men.... "selfie" var ordet.
 Den här selfien är tagen när ett spanskt lag firade seger i en stor europeisk fotbollsturnering...

 ...Och den här kom till i Sibirien när ett ryskt bandylag tog emot en pokal.

Här minns jag att det var förbannat kallt när jag praktiskerade en kylslagen selfie på europeisk toppfotboll i Lens...

Medan det däremot var väldigt varmt och hyfsat öde på den här fotbollsarenan i Budapest.

Imponerad av min egen kreativitet blev jag när jag tog nya grepp på Selfie-fotograferandet i en skidbacke i Whistler. 
"Bra skapat" myntade jag i tysthet till mig själv...

..och åker man taxi med två berömda svenska sportfotografer i Peking och har en panoramakamera i knät kan man inte motstå chansen till en bra selfie!
"That´s a moment to remember" tyckte jag bevisligen.

...och spenderar man tid med ännu mer berömd fotograf på innerplan i Barcelona så gör man slag i samma sak.

 Den här arenan i Grooningen i Holland (eller var det nu var) verkade inte framkalla någon större entusiasm eller glädje...
"Ta bara selfien och get it over with" liksom.

Medan den här selfien med stor idrottsman i taxi någonstans i Kina var lite mer underhållande.

Förutom vatten i bässängerna under ett sim-mästerskap i Ungern så kan man säga att dropparna även stod som spön i backen på det där evenemanget...

...och här missade jag skärpan i Dubai med min nya fotografiska kollega men det kvittar, tummen upp på den där i alla fall.

 Den här Sydkoreanska selfien domineras mest med ett gigantiskt huvud och vitt arena-tak...

...Lite mindre huvud på den här, men Zlatan, Del Piero och Patrik Viera syns i alla fall. Alltid nåt.

Någonstans runt 2007 hade jag lärt av mina misstag från Sydkorea och placerade mig själv i kanterna för att få med mycket av mästerskapsytan på bassängen i Australien.
"Kolla-över-axeln-selfie-med-sexy-look" har alltid sått högt i kurs.

...men i OS-byn i Vancouver återgick jag igen till en mer central placering och vidvinkel.

Den här innerplans-selfien från OS i Peking slår nog det mesta vad gäller hantering av vidvinkelobjektiv och ordet "banan-selfie" skapades just där och då.

 På den här selfien skulle man tro att jag kunde visa lite glädje över att MFF tog SM-guld 2010, men se när man jobbar, då ägnar man sig inte åt nöje och supporterskap.
"Snabb selfie, then back to work."

Den här kom till på en öde isländsk fotbollsplan med hyfsad kuperad omgivning men jag är besviken på mitt ganska likgiltiga uttryck. Är jag glad eller ledsen ? Who knows?
Med tanke på att jag rent fotografisk njöt av att vara på denna plats så tycker jag inte alls att detta speglas i min selfie...

Mer glädje i den här när Argentina spelade gruppspelsmatch i ett fotbolls-VM.
Jag uppskattar också min någorlunda märkliga frisyr och skyller på att det kanske blåste lite grann där inne på arenan, eller på att jag burit keps tidigare samma dag.

Här minns jag att jag var på ett gymnastik EM i Volos i Grekland och den där arenan var så tråkig så selfien fick istället avverkas på den ..nja..."spännande"(?) byn...

På en bussfärd till Vancouver lyckades jag få med en arg gubbe i bergformationen på selfien...
Bara sådär i förbifarten.

Och så här såg det ut förra veckan när jag fotograferade tillverkningen av en selfie med krönikör Bank på rosa bladet som hamnade på selfie med Tony Ernst till vänster.

Avslutningsvis rundar vi av med ännu en fotbollsarena och här minns jag inte alls var jag befinner mig. 
Det är nog något mindre lag någonstans i europa.


3 kommentarer:

Robin Nordlund sa...

Awesome Daniel! Tack för roliga bilder och bra läsning :D

Daniel Nilsson sa...

Härligt att höra Robin!
Hoppas allt är bra med dig! =)

//Daniel

Farsan sa...

Den sista bilden var särklast bäst. Alltså jag menar bakgrunden.